Den nya trenden i storstädernas allmänna kommunikationer är spårvägar. Dags för Sundsvall att haka på och återinföra detta miljövänliga och smidiga transportsystem. Ett system som dessutom skapar ökad tillväxt kring de nya linjerna.
Den sista spårvagen rullade i Sundsvall 1952. Då hade spårvägarna i stan varit igång sedan senhösten 1910. Visst det är lätt att vara efterklok och säga att det var korkat att stänga spårvägarna. Men på den tiden trodde man att bilar och bussar skulle ta över helt, och miljöaspekten fanns ju inte alls.
Nu är situationen en helt annan.
Att bygga nya spårvägar kostar visserligen en slant, men är inte alls lika dyrt som att exempelvis bygga tunnelbanelinjer. Och miljöaspekterna finns i fokus och talar till spåvägarnas fördel.
“Stockholm, Göteborg och Norrköping utvecklar nu sina linjer. Förberedelserna i nya spårvagnsstäder är långt framskridna. Lund planerar byggstart 2015 för en ny spårvagnslinje till den nya stadsdelen Brunnshög och den kommande Europeiska forskningsanläggningen ESS. Även Malmö och Helsingborg planerar nya linjer, både inne i städerna och på det viktiga pendlingsstråket Helsingborg-Höganäs. Linköping, Västerås och Uppsala inför stomlinjer med tät, effektiv busstrafik som förbereds för att kunna uppgraderas till spårväg.”
Det skriver ett antal ledamöter i Spårvägsstädernas styrelse på DN Debatt (2013-09-10). En styrelse som innehåller politiker från S, M, FP, C och MP.
En intressant aspekt på den här utvecklingen är att spårvägsutbyggnaden mycket markant påverkar ekonomin i närområdet. Det är ju verkligen något som Sundsvall skulle behöva. Att få fart på investeringar och handel i stadskärnan.
“I Norges näst största stad Bergen som efter en nationell samfinansiering invigde sin nya spårväg 2010, är de privata investeringarna i fastigheter nära stationerna redan tio gånger större än kostnaderna man haft för att bygga själva spårvägen. Det är mycket populärt att bo och arbeta längs med den nya Bybanen. Spårvagnslinjen påverkar hela samhällets utveckling positivt.”
Det berättar spårvägsrepresentanterna. Läs hela debattartikeln här:
Är född och uppväxt i Sundsvall, men bodde under ett år i Norrköping där spårvagn är det självklara transportsättet. Jag röstar starkt för. Tillbaka med spårvagnarna!
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Sundsvall ska ha spårväg. Thats it!
This is an off the wall quotisen, but for people trying to learn a foreign language from English, it would be great to get your book in the other language. How do you find your books in a foreign language in the US?
The only book that I have planned to publish in English is “Den tändande gnistan”. It will be published next year under the name “The spark”. It will be a printed edition and an epub edition.
Jaaaa!!! Tillbaks med spårvagnarna
Pingback: I Lund är man framsynta och satsar på spårvagnar | Sundsvallsbloggen